1177, åt helvete med er!

Till att börja med så har både BVC och MVC tipsat mig om sidan growingpeople och att alla artiklar där ska vara läkar-skriva och godkända. De tipsar om denna sidan istället för hipsiga mammor ska söka råd på andra sidor som tillexempel familjeliv, där det är rena rama sandlådan alltihopa (tycker jag)
Och sunt förnuft är alltid bäst till sitt eget barn!
Nu är det så att Oliver är sjuk! :( Han har feber! ush ush ush , stackars lilla pojken min! Halv nio ikväll hade han 38,1° feber, och han normaltemp är ca 36,6. Vi avvaktade en timmer och tog tempen igen, då hade han 37,8° så då tänkte vi ju att det är nog ingen fara alls, han var bara lite varm.. så mös vi och Oliver var riktigt hängig heeeela tiden.. men sen somnade han i min famn. Vi gick och la oss i sängen vid halv tolv tiden och jag som vanligt kunde inte somna, och det var skitsvårt när man kände att Oliver inte riktigt är frisk.. Kvart i ett vaknar han till, och tycker han är jättevarm, så vi tar tempen igen och då har han 38,7° han är helt slö och matt, och han får panodil för att febern ska gå ner.. så jag och Linus tänker att vi kanske ska ringa och rådfråga någon, Vi har ju trots allt aldrig haft ett febrigt barn innan.. klockan är för mycket för att ringa någons förälder kommer vi båda fram till, så jag till 1177 (jag vet jag har sagt att jag har bojkottat dem, och jag kan ärligt säga att jag ångrar att jag ringde.) Så förbannad jag blev! (men jag sa ju inget till stackarn i telefonen som tur var!) hon sitter och säger till mig att barn kan ha upp till 40-41 graders feber utan att det är någon fara alls. DET TROR JAG INTE PÅ FÖR FEM ÖRE! det låter ju väldigt konstigt, när man läser på hemsidan
.
Om febern är högre än 41 grader finns det risk för skador i hjärnan. Få personer överlever feber över 43 grader.
Idioter! ska aldrig någonsin i hela mitt liv ringa dit. Jag ska luska reda på numret till akuten i Ystad och skriva upp det överallt! prata med riktiga läkare istället.
Vi tog iaf tempen igen vid 2 tiden, och då hade han 38,2° och har den inte sjunkit mer imorgon så åker vi till sjukan, åker direkt om den stiger självklart!!
Nu sover Oliver i min famn, vi sitter i soffan och myser. Jag ska nog försöka luta huvudet tillbaks och sova en liten stund!
Natti på er!


Kommentarer
Anonym

38 graders feber på kvällen är egentligen inte "feber". Inte ur sjukvårds syn i alla fall.. Man har alltid en liten höjning på kvällen.

2011-03-10 @ 14:32:41


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0